Workshops
Ett exempel på en metod för workshops är Framtidsverkstad. Det är en konstruktiv metod för att starta upp en process för att utveckla patient-, brukar- och anhörigmedverkan. Efter uppstarten arbetar processledaren och gruppen vidare med att hitta former och strukturer för ett stabilt inflytande.
Metoden innehåller:
A. Kritikfasen – där gruppen (bland annat tjänstepersoner, brukarrepresentanter, brukare och anhöriga) gemensamt inventerar vilka hinder, svårigheter och problem som finns för att uppnå det man önskar.
B. Idé-/Visionsfasen – där gruppen får lyfta blicken och undersöka hur man skulle vilja att framtiden ser ut.
C. Förankringsfasen – där man utifrån kritik och visioner sållar fram hållbara uppslag och konstruerar planer för framtiden.
D. Uppföljningsfas – där gruppen följer upp planerade och genomförda aktiviteter och insatser samt justerar planen framåt.
Exempel på workshop från Hägersten-Älvsjö
Hägersten – Älvsjö stadsdelsförvaltning och NSPH Stockholms län inledde under hösten 2023 ett samarbete. Beställarenheten i Hägersten-Älvsjö vidareutvecklar ett befintligt digitalt stöd (Viewpoint) för att följa upp insatser genom att efterfråga upplevelser av stödet från socialtjänsten. I det arbetet ville de utgå från brukarnas behov och ha dem med i processen att utveckla frågor för uppföljning av socialtjänstens insatser och även hur det digitala stödet som möter brukaren ska se ut. De ville få brukardelaktighet tidigt i utvecklingen av deras Viewpoint- lösning. För att åstadkomma det ledde en workshopsledare från NSPH Stockholms län workshops med brukare och personen deltog också i möten för projektgruppen.