Brukarrevision
En brukarstyrd brukarrevision leds och samordnas av personer med egen erfarenhet av psykisk ohälsa, i samarbete och dialog med verksamheten. Den kan utformas på olika sätt, allt beror på hur verksamheten är utformad och vad syftet med revisionen är. Den kan genomföras genom enkäter och intervjuer.
Det är bra att genomföra en revision med jämna mellanrum, exempelvis en gång per år. Då kan verksamheten mellan tillfällena kan åtgärda det som framkommit under en revision och få återkoppling på om det blivit bättre.
En brukarrevision kan genomföras inom:
- psykiatrisk verksamhet – till exempel en sluten avdelning eller öppenvårdsmottagning
- socialpsykiatrisk verksamhet – till exempel en bostad med särskild service, aktivitetshus eller boendestöd
- specifik insats – till exempel Samordnad individuell plan (SIP).
Exempel från Stockholms län
Brukarrevision ger förslag till vidareutveckling av SIP
Uppdrag Psykisk Hälsa Stockholms län gav i uppdrag till Riksförbundet social och mental hälsa (RSMH) Utbildning att genomföra en brukarstyrd brukarrevision för barn och unga som medverkat i SIP. SIP, Samordnad individuell plan, är ett verktyg som ska användas vid behov av samordning och som bidrar till ett helhetsperspektiv, delaktighet och avlastning för individen. Erbjudandet att delta i en brukarrevision riktade sig till alla länets BUS-grupper och innebar att brukarrevisorer genomförde semistrukturerade intervjuer med barn och unga och/eller med anhöriga. Brukarrevisionen genomfördes 2021. Syftet var att ta del av barn, unga och anhörigas kunskaper och erfarenheter.
RSMH Utbildning föreslog tre förbättringar för tydligare arbetsprocesser med metoder för delaktighet och inflytande för barn och unga. Den första var att berörda aktörer inom respektive huvudman utbildas i både lagstiftning och metod. Den andra förbättringen var att metod och arbetssätt vidareutvecklas av professionella i dialog med barn, unga och vårdnadshavare. Ett tredje förslag var att en ”Stockholmsmodell” etableras där professionella, barn, unga och vårdnadshavare regelbundet möts för att dela erfarenheter och framgångsrika arbetssätt.
Exempel från Täby
Det genomfördes en brukarrevision av boendet på Fregattens under 2019. Resultaten visade att de boende i allmänhet var nöjda med boendemiljön och sina lägenheter samt att de kände sig väl stödda av personalen. Ett antal områden för förbättring identifierades, inklusive behovet av att förbättra brukarråden och öka brukarinflytandet, samt att öka utbudet av aktiviteter och göra personalen mer tillgänglig under sina arbetstider på boendet. De boende uttryckte även önskemål om snabbare återkoppling från personalen och ökad uppmärksamhet på eventuella problem i boendet. Verksamheten har sedan dess genomgått en översyn av bemanningen på Vedetten och tittat på möjligheterna till fler fritidsaktiviteter för boende på både Vedetten och Fregatten.
Film
Den här filmen beskriver hur processen går till när en brukarrevision ska arrangeras.