Fokusgrupper

En fokusgrupp är en kvalitativ forskningsmetod som används för att samla in detaljerad information från en liten grupp människor om deras attityder, uppfattningar, idéer eller erfarenheter kring ett specifikt ämne eller koncept. Gruppen leds vanligtvis av en moderator som ställer öppna frågor för att generera en djupgående diskussion.

Hur du organiserar och håller en fokusgrupp:

1. Definiera syftet: Innan du planerar fokusgruppen, se till att du har ett tydligt mål med den. Det kan vara att få feedback på vad målgruppen tycker är viktigt när det gäller det stöd de får, få idéer om hur verksamheten kan förbättras eller hur målgruppen vill kunna påverka verksamheten.

2. Välj deltagare: Välj 6-10 personer från din målgrupp. Se till att de känner till ämnet du vill diskutera, och är bekväma med att uttrycka sina åsikter öppet.

3. Planera frågor: Förbered öppna frågor som får deltagarna att tänka och tala utifrån sina egna erfarenheter. Var beredd att dyka djupare in i deras svar för att få mer insikt.

4. Boka en plats och tid: Välj en plats som är bekväm och neutral för alla deltagare. Om det är möjligt. Det går även bra att genomföra sessionen online för att underlätta deltagandet. Välj en tid som passar alla.

5. Skicka ut inbjudningar och om det behövs prata med potentiella deltagare: Skicka ut inbjudningar till tilltänkta deltagare med detaljer om tid, plats och ämne för diskussionen. Be om bekräftelse för att säkerställa deltagandet.

6. Förbered teknik och logistik: Om sessionen hålls online, säkerställ att alla tekniska aspekter fungerar korrekt. Om det är en fysisk mötesplats, se till att det finns tillräckligt med stolar, skrivmaterial, snacks, etc.

7. Leda sessionen: På dagen för sessionen, introducera dig själv om det är du som kommer att leda fokusgruppen. Det är ofta bra om det är en neutral person som kommer utifrån och håller i mötet. Förklara syftet med mötet, och gå igenom några grundläggande regler (t.ex. att alla åsikter är värdefulla, att alla bör få prata, etc.). Starta diskussionen med din lista med frågor.

8. Analysera resultaten: Efter sessionen, analysera informationen du har fått. Om möjligt, spela in sessionen för att kunna gå tillbaka till den senare.

9. Återkoppla: Återkoppla till deltagarna om vad du lärde dig och eventuella åtgärder du tänker vidta baserat på deras feedback.

Kom ihåg att fokusgrupper är ett bra sätt att få djupgående feedback från kunder, men de ger inte alltid en fullständig bild. Det kan vara bra att komplettera med andra typer av eller dataanalyser.

Exempel på fokusgrupper i Hässelby – Vällingby

NSPH Stockholms Brukarinflytandeuppdrag i Hässelby Vällingby, Arbetscentrum, 2023. Genom biträdande enhetschef på Hässelby-Vällingby stadsdelsförvaltning, fick vi i uppdrag att under tre tillfällen träffa brukare på Arbetscentrum i Hässelby, en så kallad fokusgrupp.

De frågor som önskades svar på var hur de trivdes på Arbetscentrum och om de hade förslag på förbättringar. Deltagarna var runt åtta personer vid tre olika tillfällen, vi fikade och pratade om både deras åsikter om Träffpunkten och även om brukarinflytande, om de visste var de skulle vända sig med synpunkter och förslag och om de kände sig sedda och hörda. De bads även fantisera fritt, utan hänsyn till funderingar på vad de trodde var möjligt. Detta efter att det upptäcktes att denna grupp, precis som många brukare, styrs mycket av att de känner sig tacksamma för den hjälp de får. Vi pratade om den känslan och provade att drömma fritt under sista träffen, då kom önskemål fram om att få längre öppettider och kortare uppehåll under sommar och jul. Flera saknade också de längre utflykter som de gjorde för några år sedan.

Rulla till toppen