Patientforum och deltagarforum

Patientforum är en aktivitet som bygger på dialog i grupp med aktuella patienter om deras vårdupplevelser, behov och önskemål. Forumet är utformat som en mindre samtalsgrupp och hålls löpande på den mottagning, enhet eller avdelning där patienterna är inskrivna.

De anteckningar som förs på ett forum kan sedan användas på verksamhetens arbetsplatsträffar som underlag för utveckling. Det är representanter från brukarrörelsen som är samtalsledare för patientforum.

Ett patientforum kan ge många positiva effekter på verksamheten:

  • Verksamheten får ett ständigt uppdaterat underlag för verksamhetsutveckling.
  • Det skapas ett naturligt arbetssätt där patientinflytande genomsyrar vardagen i verksamheten.
  • Det kan också ge följdeffekter vad gäller förtroende, bemötande och förhållningssätt inom verksamheten.
  • Forumet stärker även återhämtning och egenmakt för de patienter som deltar.

Hur gör man?
För den som vill starta upp ett patientforum så finns mer information på NSPH Skånes hemsida. Där kan du ladda ner Metodhandbok för Patientform, den ger en tydlig beskrivning av vad patientforum är och ger konkret vägledning i hur ett patientforum kan startas upp och etableras i verksamheten.

Exempel från Aktivitetscentret i Södertälje
Deltagarforumen har genomförts med en samtalsledare från NSPH Stockholms Län, deltagare från Aktivitetscentrum samt en chef från verksamheten. Deltagarforum har övergått till ordinarie verksamhet och hålls regelbundet på Aktivitetscentret.

Deltagarforum har genererat fler idéer som implementeratsUnder hösten 2023 genomfördes en workshop för att följa upp arbetets framsteg. Deltagarforumen har resulterat i konkreta resultat, bland annat förslag på aktiviteter. Till exempel har flera studiecirklar inom Hälsospåret, som NSPH erbjuder, genomförts. Detta arbete har även resulterat i att pilotgrupper för studiecirklar inom Din egen hälsa har etablerats.

Frågor som lyfts under deltagarforum inkluderar behovet av SIP för deltagare, önskemål om studiecirklar och tydliggörande av vägarna mellan olika delar i verksamheterna. Möjlighet till Peer Support har också diskuterats. Ett uppföljningsmöte angående Peer Support planeras efter att Södertäljes Aktivitetscentrum fått till ett möte med kommunens socialdirektör.

Deltagarforumen fokuserar på bemötandefrågor och delaktighet, vilket deltagarna uppskattar. Tydlig information om forumens syfte och återkoppling på förslag är viktigt, liksom att skapa en trygg och hjärtlig miljö där alla känner sig välkomna oavsett åsikter. Anonymitet i enkäter och protokoll är viktigt för deltagarna.

En utmaning har varit att hitta lokala föreningsrepresentanter och deltagare till workshops och deltagarforum.

Rulla till toppen